Nu har vi haft två kvartal av växande investeringar visar den senaste rapporten av nettoinvesteringen i Q2 från IRM. Efter att marknaden tappat totalt -5,2% netto under 2020 är nu prognosen att investeringen stiger med 8,7% i år vilket gör att vi hamnar på en högre total nivå 2021 än 2019.

Återhämtningen är stark och drivs fortsatt av digitala investeringar där sök står för över hälften av investeringen. Online Video och Social Media är de kanaler som växer snabbast tillsammans med Podcasts.  Radio växer också och i kategorin ljud står poddar nu för 1/5 av investeringen.

Utomhus tar nu äntligen rejäl fart och ökar med 37% i Q2 efter att ha haft ett dystert år 2020 och en negativ start på 2021. Trots det är investeringen fortfarande 12% lägre hittills i år jämfört med 2020.

Konsekvenser av den snabba ökningen i Q2 är att flera medier är mer eller mindre fullbokade framåt.

Innan pandemin kom pratade vi en hel del om utomhus som en vinnare. Dels som ett av få kvarvarande massmedier för annonsering, dels med en stark utveckling digitalt. Nu när folk börjar röra sig ute mer igen så har mediet också mycket hög bokningsgrad. Nästa års ytor är släppta för bokning så här gäller det att vara ute i tid om man har viktiga perioder då man vill synas. Även radio har hög bokningsgrad i perioder och för de medier som har begränsat utrymme rekommenderar vi starkt att vara ute i god tid med bokningarna! Vi kan också vänta oss att auktionspriserna kommer att stiga på digitala medier, något vi redan ser har skett.